Monday 20 September 2010

Jag mötte Jesus i dag!




I dag mötte jag Jesus på bussen från Mancora till Tumbes. En riktigt trevlig kille. Såg ung ut med tanke på att han bordevara 2010 år gammal. Han påstod dessutom att han var mexikan. Har alltid trott att han va jude. Han var inte alls påstridig och ville inte omvända mig till kristendomen. Har en känsla av att påven nog skulle bli grön av avund om han fick reda på att jag mött och talat med honom i ett per timmar.

När jag var nio år trodde jag på en mycket sträng och bestraffande gud som skickade människor till helvetet och skärselden om man var stygg. Så sa i alla fall min religions lärare när jag gick i tredje klass i skolan i Wien. Han var sträng och bestraffande. Vet inte hur ofta han slog mig på mina fingrar och hur ofta jag fick sitta några timmar med näsan mot väggen efter ordinarie skoltid. Den Jesus jag mötte i dag va en varm och trevlig människa så nu tror jag inte längre på vad min lärare förkunnade. Har konverterat till Pachamama.

Pachamama eller Mama Pacha var en drakliknande natur- och fruktbarhetsgudinna hos folket i Inkariket i dagens Peru, syster och möjligen maka till Pachacamac eller Inti. Hon åkallas fortfarande av människor som behöver lite tur. Hon orsakade jordbävningar och lamadjur offrades till henne. I vissa delar av Peru identifieras hon idag med jungfru Maria.Pachamama eller Mama Pacha var en drakliknande natur- och fruktbarhetsgudinna hos folket i Inkariket i dagens Peru, syster och möjligen maka till Pachacamac eller Inti. Hon åkallas fortfarande av människor som behöver lite tur. Hon orsakade jordbävningar och lamadjur offrades till henne. I vissa delar av Peru identifieras hon idag med jungfru Maria.


1 comment:

Iona Rosin said...

What made you believe that he was Jesus?